Lotus Bakeries neemt afscheid van Karel Boone

25.04.2012

Zowel de Standaard, de Morgen als de Tijd hebben afgelopen weekend paginabreed aandacht besteed aan het afscheid van Karel Boone als voorzitter van de Raad van Bestuur van Lotus Bakeries.  Deze aandacht is terecht. Wat de Lembeekse captain of industry in de afgelopen 46 jaar, waarvan 32 jaar als CEO, heeft neergezet is bijzonder knap.  Lotus telt vandaag 1.200 medewerkers waarvan 612 in België.  De omzet bedraagt 275,6 Mio Eur en de netto winst 23,8 Mio Eur.  De beurswaarde bedraagt 382,4 Mio Eur.  Sinds eind jaren ’90 haalt Lotus een rendement van 13 procent per jaar. Lotus verkoopt speculoos in 35l landen met als belangrijkste merken Lotus, Peijnenburg en Anna’s.

Uit de artikels kunnen belangrijke lessen worden gepuurd voor andere familiebedrijven:

  1. Karel Boone gelooft heilig in een merkenstrategie.  Jarenlang werd gefocust op de uitbouw van sterke merken via belangrijke marketinginvesteringen.  Deze strategie moet consequent en zonder compromissen worden toegepast.  Karel Boone zegt hier over: “Als er iets dodelijk is voor de strategie voor een bedrijf, dan is het compromissen sluiten.  Ik wil op veel dingen toegeven, maar niet op strategie.”  Volgens Karel Boone is het geloof in de strategie ook het cement dat een familiebedrijf samenhoudt, veel meer dan de familieband.
  2. Als een rode draad door de weekendartikels loopt de passie van de familie Boone voor een kwaliteitsvol product.  De zoektocht naar een beter koekje houdt nooit op.  Karel Boone: “De productie vergt enorm veel zorgvuldigheid.  Je moet een pak parameters in de gaten houden.  Bepaalde processen worden tot op een fractie van een seconde uitgevoerd.  We doen hier alles om de kwaliteit te bewaken.”
  3. Karel Boone is een believer in governance.  Toen hij voorzitter was van het VBO stond hij aan de wieg van de eerste code inzake deugelijk bestuur.  Bij Lotus hadden onafhankelijke bestuurders steeds een belangrijke stem in het kapittel.  Karel Boone: “Veel familiebedrijven hebben het er toch nog moeilijk mee: ze begrijpen niet dat ze als aandeelhouders in de raad van bestuur maar evenveel te zeggen hebben als de onafhankelijke  bestuurdes.  Ik vind dat niet gezond.
  4. De opvolging werd bij Lotus zorgvuldig voorbereid.  Hiervoor werden duidelijke regels afgesproken.  De opvolgers moeten studeren en zich eerst elders bewijzen.  Huidg CEO Jan Boone moest zijn sporen verdienen bij Omega Pharma en PwC.  COO Jan Vander Stichele deed ervaring op bij Verlipack. 
  5. Na een strategisch meningsverschil maakte de beursintroductie het vertrek van een aantal aandeelhouders mogelijk.  Karel Boone zegt hierover: “Verplicht aandeelhouderschap is eigenlijk het slechtste wat een familiebedrijf kan overkomen.  Als familieleden zich niet meer kunnen vinden in de koers die het bedrijf vaart, dan is het niet het bedrijf dat zich moet schikken, maar de aandeelhouder die moet vertrekken.  Anders komen er meningsverschillen en gaat het even niet goed, dan is het bedrijf voor je het weet een overnameprooi.“

Karel Boone gaat nu tijd besteden aan zijne vele hobby’s.  Hopelijk is hij nog ter beschikking om zijn rijke ervaring te delen met andere familiale bedrijfsleiders.