De pijn van het ondernemen: opvolging is niet gemakkelijk

26.09.2012

Aan de Tilburgse TIAS business school werd gisteren een merkwaardig boek voorgesteld: “De Pijn van het Ondernemen” van prof. Rudy Moenaert. Sinds jaar en dag is de Westvlaming Moenaert een van de sterkhouders van TIAS, waar hij vooral marketing, management en strategie doceert. Moenaert, die een hele reeks internationale academische turven op zijn naam heeft, verrast met “De Pijn van het Ondernemen”. Het is een fictief verhaal, waarin Tess de hoofdrol speelt. Samen met haar broer Max volgt Tess haar ouders op in het familiebedrijf, dat ocarina’s of luchtgondels produceert. Zonder de spannende plot te verklappen: de opvolging loopt slecht af en uiteindelijk moet het familiebedrijf verkocht worden.De Pijn van het Ondernemen is een zeer rijk boek. Alle belangrijke thema’s, die het leven van een familiebedrijf domineren, komen aan bod: opvolging, professionalisering, governance, (gebrek aan) strategie,  conflicten, externe managers e.d.m. Deze thema’s zijn door Moenaert erg vlot en met literaire bravoure  in het verhaal van Tess verweven.Hoewel alle bovenvermelde thema’s elk op hun beurt een rol spelen in het verhaal, is “De Pijn van het Ondernemen” voor mij vooral het verhaal van Tess, die opvolger wordt terwijl ze dat eigenlijk niet wil. Zij gaat gebukt onder plichtsbesef ten aanzien van haar familie en het bedrijf.  Op een bepaald ogenblik zegt ze letterlijk : “Ik sta in de hoek en mag er niet uit”.  Voor familiale ondenemers is “De Pijn van het Ondernemen” een erg toegankelijk en vooral herkenbaar verhaal. Het is ook behoorlijk confronterend en dat maakt het verplichte lectuur voor al wie met familiebedrijven bezig is."De Pijn van het Ondernemen" is een uitgave van Lannoo.